torsdag 6. august 2015

Stryketøy og gamle roser

Jeg liker linstoff veldig godt, det er så naturlig, så ekte! Følgelig  har  jeg linkjoler,  linduker, og haugevis av gamle,velbrukte linhåndklær og brikker, mange med monogram til og med. Jeg har dilla på å kjøpe gamle håndarbeid, spesielt linhåndklær fra den tida da alt slikt skulle navnes, sirlig og fint, hvitt på hvitt. Det er veldig koselig å legge et gammelt, fint håndkle på bordet som en duk, dekke ei varm langpannekake som skal leveres med hvit damask med monogram, eller bruke håndkleet som duk i en brødkurv- det ser lekkert ut! Vel og merke hvis det er strøket!
Generasjonene over meg kan kunsten å stryke. Mors duker, uansett om de er av den strieste lin, ser alltid helt perfekte ut. Jeg fatter ikke hvordan hun klarer det?
I går kveld hev jeg meg over strykebunken, der linbrikkene dominerte, med liv og (litt) lyst, utrustet med dampstrykejern og dynkeflaske, ingenting skulle overlates til tilfeldighetene. Ikke radio, ikke musikk, full konsentrasjon om den store utfordringen, små og store linduker og en tre meter håndvevet duk fra et marked i Estland. Strykejernet freste, og etter hvert kjente jeg trang til det samme, strykebrettet knirka vilt under presset, svetten silte, og jeg takket for den kalde sommerlufta som strømmet inn gjennom vinduet. Målet var  å komme på moderns nivå, men jeg må nok erkjenne det: Jeg strøk!
I dag har jeg kost meg med å pynte med fine, ganske strøkne brikker og duker. Når
rosevasene kommer oppå, er det ikke så lett å se feilskjærene fra i går, og hvilke roser! Er brikkene gamle, så er sannelig ikke rosene yngre. I vår hage blomstrer nemlig min mormors roser i store klaser. De lukter fantastisk enda mormor kalte dem for "dorosene". Det klangfulle navnet skyldtes vokseplassen i mormors hage. Rosene stortrivdes i nærheten av utedoen... En stikling fra den opprinnelige dorosa havnet  i sin tid hos mor, og for 25 år siden kom noen stiklinger på plass i vår hage, til stor glede for oss hver eneste sommer siden. Dorosene er nydelige, og så er de "rotekte", sier min svigerinne som kan dette med hage, så de er visst veldig flotte! Sammen med de omtalte brikkene blir de helt spesielle! Strøkent!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar