søndag 10. mars 2013

Stille

Tidlig søndagsmorgen. Alt er så stille..., til og med fuglene sover lenge på søndagen, virker det som. Jeg hører bare noen forsiktige små pip der jeg rusler med hundene. Ikke en bil ses eller høres, ingen stemmer, ingen som haster av gårde til ett eller annet, ingen maskiner som jobber i nabolaget. Søndagsstille! En egen fred! Dagen er annerledes helt fra starten, ute og inne.
Her i huset  sover alle. Hundene som var vekkerklokke for meg, har lagt seg igjen. Det kunne selvfølgelig jeg også gjøre, men nå vil jeg nyte denne stillheten, kjenne at søndagen kommer sigende med sin annerledeshet, sin fred, kjenne at det ER forskjell på dagene, nyte HVILEDAGEN, ta i mot den bokstavelig talt blanke dagen som åpner seg foran meg:
- Til kirkegang,skitur, heietur, rusletur, biltur, familiebesøk, dypdykk i ei bok, søndagsmiddag,
- ikke en skulle, burde og måtte - dag, men Sønnens dag, oppstandelsesdagen, gledesdagen....






Takk Gud for søndagen!
Takk for morgenstillheten!
Lær oss å bruke dagen
til å få nye krefter, nytt mot!

Herrens miskunn er ikke forbi, hans barmhjertighet er ny hver morgen...
Det er godt å være stille og vente på hjelp fra Herren!



2 kommentarer: